Nederland sterker, socialer én groener

Daring Designers zijn het, Florian en Stijn, met hun Re: re: re: re: frame idee (www.florianenstijn.nl). Genomineerd voor de Green Design Competition met hun idee grote steigerdoeken, vaak met fotoafdruk van het monumentale pand erachter, niet éénmaal maar meerdere malen opnieuw te gebruiken. Bijvoorbeeld eerst als podiumdoek tijdens festivals, dan als regenponcho’s en ten slotte als tassen. Ook met gewoon Nederlandse termen als (multi)hergebruik en groen, innovatief ontwerpen/ondernemen hadden ze mijn aandacht op zich gevestigd. Net als Christiaan Maats overigens, met zijn OAT Shoes that bloom. Maats en partners ontwerpen schoenen van biologisch afbreekbaar materiaal en verwerken enkele zaadjes in de zool. Zijn de schoenen versleten, dan kun je ze in de grond stoppen: schoenen vergaan en bloem of boompje komt op. Industrieel produceren zoals in de natuur: cyclisch.

Creatieve ondernemers bouwen aan een duurzame economie. Een initiatief als the Green Collective wordt (gelukkig) gesteund door het ministerie van Economische Zaken. Maar verder hoor je politici met macht niet over het milieu. Zelfs oud-Greenpeace activist Samsom lijkt z’n handen niet meer groen/vuil te willen maken. Geen woord over ambities op het gebied van duurzaamheid tijdens de verkiezingscampagne. Maar het kan nog, bij het bouwen aan een coalitie en opstellen van het regeerakkoord. Kom op, Diederik, green is booming…