Op bezoek in geheime tuin

‘Christelijke Arabieren, homoseksuele moslims en ongelovige joden: ze zijn allemaal welkom bij ons,’ zegt Emir Belatoui. Hij is de man achter Stichting Secret Garden, ooit opgericht voor homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders met een moslimachtergrond. Belatoui: ‘Iedereen moet de ruimte hebben zichzelf te zijn.’ Wat hem betreft zeggen mensen dat er tussen Koran en homo’s geen zaken kunnen worden gedaan. Als ze er maar niet de conclusie aan verbinden dat men homo’s mag mishandelen. Secret Garden biedt onder andere opvang en een luisterend oor aan homovluchtelingen m/v. Er zijn spreekuren om nieuwkomers wegwijs te maken in Amsterdam. En men organiseert debatten, cursussen en filmavonden om de integratie van islamitische holebi’s – zoals de afkorting van homo’s, lesbiennes, biseksuelen luidt – en transgenders te bevorderen. Gericht op de Nederlandse samenleving, waar de doelgroep niet alleen onbekend is, maar vaak ook onbemind. Maar ook op moslimgemeenschappen zelf. Want daar zijn net zo goed strubbelingen over homoseksualiteit. Emir Belatoui: ‘We proberen homo- en ook transseksualiteit bespreekbaar te maken.’ Zo gaat hij met vaders in gesprek die moeite hebben met hun homoseksuele kind en nodigt hen uit voor voorlichtingsavonden. Belatoui is ervan overtuigd dat bezwaren tegen homoseksualiteit niets met de islam en alles met cultuur te maken hebben. ‘Er zijn immers ook gelovige moslims die homoseksualiteit accepteren.’

Door de vele incidenten, dreigementen en geweldplegingen tegen homo’s door vooral Marokkaanse jongens, worden moslims in de homobeweging vaak scheef aangekeken. Ook daar heeft Secret Garden een missie te vervullen. Een kranslegging tijdens Dodenherdenking op 4 mei bij het homomonument in Amsterdam was één van de initiatieven om aansluiting te vinden bij de algemene homobeweging.

Wat Secret Garden medewerker Ikram Daraaoui betreft is er overigens genoeg gepráát over ‘homoseksualiteit en islam’. Zij ziet liever concrete verbeteringen. ‘Er moet bijvoorbeeld opvang komen voor homoseksuele moslims die uit huis zijn gezet. Of voor vluchtelingen die vanwege hun homo- of transseksualiteit worden gediscrimineerd, lastiggevallen en mishandeld, niet alleen in het land van herkomst, maar ook in Nederlandse asielzoekerscentra. Mensen zoeken bescherming in Nederland, vanwege vervolging in eigen land. Ze moeten zich hier veilig weten.’